Saturday 1 January 2011

sekolah oo sekolah...

salam n murning...
alhamdulillah aku selamat pi n balik negri 9. aku sampai kul 11 mlm td... watpa kat n9? lepak umah kak aku da.. after antaq adik aku enroll uitm melaka wat diploma in masscomm (same as me derr...) bila ngantaq adik aku nih, teringat la kesah aku zaman skolah dulu2.. so marilah aku becerita secebis dua kesah di sini =D

PRE-SCHOOL
aku tak brapa ingat sangat time nih sbb bleh kira la dalam setahun tu brp kali ja pun aku pi taska tu.. hehe.. yg aku ingat, pagi2 bila van pakleh sampai depan umah tekan hon (titt..tittt..) aku baru nak kalut mandi, punyalah maleh nak pi taska!

PRIMARY
waktu aku kat skolah rendah tu kemain terer nih, nombor satu derek nih... rekod aku naik stage 5 kali sbb suma hadiah aku bolot, nombor satu, subjek terbest dan sebagainya.. hehe... aku gak bleh dikatakan kaki sukan. (aku amat lasak dan tomboy papan lapih gelaran diberi sbb prangai cam jantan, badan kuruih kerempeng.. ngeh3..). pencapaian tebaik aku dlm bidang sukan adalah jadik netball player peringkat zon utara. dpt anugerah gak nih sbb mengharumkan nama skolah! bangga tahap gaban la.. kih kih... pastu ada gak anugerah pelajaq paling nakai, siap pukui budak laki, aku gak la pegang! ngeh3.. lawak..lawak...

SECONDARY
naik skolah menengah kena paksa masuk skolah agama sbb abah aku kata nak bg jadik manusia (dahh... lasak sangat, prangai ngalahkan jantan...) aku masuk skolah glamer beb.. hehe.. sekolah menengah agama alaweyah pastu depa tukaq nama sekolah menengah kebangsaan agama arau lak... mai skolah menengah, aku dok pulun sukan seropa tu gak la, abih suma aku masuk, dah tu konpem excellent la, pingat mas tu kalu bleh gadai ka, jutawan dah aku! hahaa.. tp tak bestnya kat skolah agama tu taklah jadik rep sekolah, stakat main dlm skolah ja, org laki ja bleh rep skolah, sedih aku!!

time nih aku dah tak dapat nombor satu derek dah sbb ramai budak2 cerdik (sekolah budak2 pandai tu.. aku pun tatau camna aku bleh tejebak masuk skolah yg mulia nih, tp alhamdulillah, jadik manusia gak aku ! hihi) satu ja yg aku menten iaitu prangai nakai aku tu la.. masuk seminggu form 1, dah gaduh yg brader form six.. gena tu?!! bila pikiaq balik la ni, malu2! tp nakai aku ni tak la melanggaq tatasusila sbagai pelajaq islam, cuma ponteng klas, tak wat keja skolah.. gitu ja.. ustad aku pnah kata, hang nak nakai camna pun suka tilah, jgn jadi bohsia dah.. (nauzubillah, zaman tu era bohsia n bohjan baru muncul, nasib baik tak tejerumuih skali!)..

HIGHER
pas abih spm dgn flying colours (chewah!!), aku mintak la macam2. mak abah aku kata mintak UIA, aku kata orettt... (tapi aram aku tak boh pun dlm list, aku boh suma UiTM.. huhu.. ampun mak abah..) pastu depa dok heran awat aku tak dpt UIA (jgn memain.. syariah A1 uuu.. bleh jadik peguam syarie kot! hehe). aku sebenaqnya tamau sbb tak larat dah nak blajaq arab nun..

sebelum dpt UiTM, aku dapat Kusza dulu. Kusza nih kat terengganu, aku dapat course public admin (islamic). pas msuk kusza sminggu baru dpt offer UiTM, meraung nak balik, mak abah tak bagi! uwaawaaa... pastu aku mintak lagi UiTM, dapat lagi! aku lari dr Kusza p UiTM.. kena marah tahap dewa la ngan mak abah aku! haha.. pada mula tu susah skit la depa nak terima hakikat tu sbb depa nak aku blajaq agama kan.. tapi after almost 2 years, barula depa ok n start terima aku mmg gila sgt nak blajaq kt uitm tu.. mula tu depa kata course (masscomm) aku payah.. bleh jadik artis ja.. huhu.. (tu suma sbb ada makhluk dok cucuk tu..)

tp aku pulun, nak provekan kat depa yg amik masscom la peluang tebaik aku utk berubah n menceburkan diri dalam bidang2 yg best! cheewah.. pastu bila dah dari zaman blajaq lagi depa tgk aku nih cam best ja... (dapat peluang macam2.. masuk tv, jumpa prominents...) barulah depa ok dan kemuncak penerimaan depa tehadap keputusan aku tu ialah bila aku tepilih jadik wakil malaysia kat Organisation of the Islamic Conference (OIC) summit (jadik seketeriat ja pun, tp ok apa.. beratuih tu interbiu, aku dpt, depa pilih 30 ja..)

finally, alhamdulillah aku grad dpt diploma n degree masscom major in journalism. immediately after grad, dpt keja, alhamdulillah again.. from the many (TV3, RTM and ect..) aku pilih Bernama sbb lebih kredibel gitu! hehe... first day aku keja kt bernama, dpt lak offer utk sambung master (skim lecturer muda), tapi aku tolak sbb nak keja dulu, bantu family.. adik2 ramai lagi nak skolah kan.. (agak sedih sbb aku nak jadik lecturer, tp takpala.. bak kata lecturer aku "nak jadik lecturer elok keja dulu, treasure the world, then u can share with ur students, that will be more exciting!".. maka aku pun rasa sedap ati skit..)

after years of leaving UiTM, aku continue balik cita2 aku, aku enroll UUM for my second degree, wish i could finish it with flying colors, inshaAllah... aku arap suma bejalan lancaq until my doctorate.. what ever it is, DETERMINATION and HAVE FAITH ! inshaAllah i can!!

well, tu saja cerita aku bab skolah-skolah aku.. saja ja nak share, bukan nak riak atau takbur (nauzubillah, mintak dijauhkan..) sekadar nak bekongsi cerita aku yg tak seberapa nih, kot ada idea atau opinion nak diutarakan, most welcome, will be appreciated! yg buruk jadikan sempadan !!! cheerssss...

No comments: