Tuesday 4 January 2011

Insomnia Jejas Aktiviti Harian, Perlu Dirawat

by: Shuhaida Mohd Said

ALOR SETAR, 4 Jan (Bernama) -- Individu, yang mengalami insomnia atau masalah gangguan tidur daripada segi kuantiti dan kualiti, melebihi sebulan perlu mendapatkan rawatan yang betul, kata seorang perunding perubatan.

Pakar Perunding Perubatan Tingkah Laku Neuro, Kedah Medical Centre (KMC), Dr Wan Mohd Rushidi Wan Mahmud berkata masalah insomnia boleh menjejaskan aktiviti harian individu berkenaan.

Beliau berkata mencari punca sebenar fenomena insomnia perlu dilakukan sama ada ia disebabkan oleh penyakit fizikal seperti lelah dan tiroid atau penyakit jiwa akibat kemurungan, kerisauan dan skizofrenia.

Katanya pengambilan ubat tidur secara berlebihan boleh menyebabkan komplikasi seperti ketagihan atau kurang keberkesanan ubat apabila diambil pada dos biasa.

"Oleh itu jangan terus makan ubat, yang lebih utama adalah mencari dan mengatasi punca sebenar masalah tersebut terlebih dahulu," katanya kepada Bernama.

Dr Wan Rushidi berkata seseorang itu perlu mengamalkan 'sleep hygiene' iaitu mempunyai suasana tidur bersesuaian dan mematuhi masa tidur sebaik mungkin supaya ia menjadi rutin harian.

Setiap individu, katanya perlu mengamalkan cara hidup sihat dengan bersenam, minum susu, berendam air suam sebelum tidur, tidak makan berlebihan sebelum tidur, mengurangkan gangguan bunyi dan memalapkan lampu.

Jumlah masa tidur yang diperlukan bergantung kepada peringkat umur individu iaitu antara 14 hingga 16 jam bagi bayi, kanak-kanak (11-12 jam), remaja (tujuh-lapan jam), dewasa (enam-tujuh jam) dan lima hingga enam jam bagi mereka yang berumur 50 tahun ke atas, katanya.

Dr Wan Rushidi berkata antara sebab-sebab insomnia adalah stres akibat sesuatu masalah, tekanan di tempat kerja, masalah rumah tangga, kekecewaan atau putus hubungan cinta dan masalah gangguan jiwa.

Antara punca lain adalah perubahan zon masa, penyakit fizikal dan pengambilan minuman yang mengandungi kafein berlebihan.

"Fenomena insomnia menyebabkan seseorang itu berasa letih, lesu dan tidak dapat memberi tumpuan sewajarnya di rumah, di sekolah atau di tempat kerja. Seseorang juga boleh menjadi cepat marah, rasa mengantuk pada waktu siang," katanya.

Beliau berkata dianggarkan kira-kira 10 hingga 15 peratus individu di dunia mengalami masalah insomnia kronik dan daripada jumlah itu 20 hingga 35 peratus dialami oleh warga tua dan golongan wanita.

-- BERNAMA

No comments: