Thursday 21 May 2009

mee goreng frankfurter...

dah lama aku tak masak. since ada kiki nih tak sempat nak memasak. sibuk ngan dia ja. sesekali balik kampung tu ada la masak skit2.

semalam tetiba ja rasa macam nak makan masakan sendiri. mula tu ingat nak masak spageti meatball kegemaran, tp dah hasben tak minat, so tukaq la kepada selera melayu yg aku ejas resipinya; 'mee goreng frankfurter ayam bersama naget yang digoreng garing'. hehe.. aku reka sendiri nih...

time dok masak tu, jenuh aku 'melawan' serangan kiki bertubi2 yang cuba untuk 'menolong' aku memasak. hehe.. aku cakap, "mummy cooking la, jangan kaco", dia blah la semenet, pastu mai balik n tarik la apa saja yg dia bleh capai.. alahai.. mencabar sungguh adegan memasak aku malam tadi. lastly, aku berjaya gak menyiapkan hidangan makan malam kami tu dgn jayanya pada pukul 8.30 malam. dan inilah hasilnya, hehe :


--- mee goreng frankfurter ayam ---

--- mee goreng frankfurter ayam bersama naget yang digoreng garing ---

--- dizert eskrem vendeta walls.. saja la kumpul poin nak dapat durian runtuh.. hehe ---





2 comments:

::: Diyana Arshad ::: said...

Kak Sue..mcm sedap ja nampak mi tu..sbb nampak mcm mi basah..sedapnya~ tetiba tingat mi hailam mama sy buat..wawawa... (rindu masakan mak... ) letak la resepi skitt.. bleh la sy masak utk weekend..hehehe

sue said said...

haha.. very simpel la dian. resipi ibu2 moden nih mudah ja. nih try la resipi yg ringkas nih:

cara masak (for 3):
-tumis blended bawang putih n merah (dlm 3-4 bijik).
-masuk sepeket instant pes mee goreng megi n secawan air n tmbah kicap n oyster sos skit
-then masuk ayam, daging or sosej or meatball (sukati nak letak byk mana pun)
-pas daging dah masak, masuk sayur n mee (boh separuh ja mi tu, jgn smpai sebungkus lak)
-gaul sebati sampai agak2 masak, tp jgn biaq kembang sangat mee tu (gaul dlm 5 minit pun ok, buka api kuat skit)

ha tu ja.. try ler.. mudah ja :D