Wednesday 3 October 2012

- hidup itu medan ujian -

Salam...
hidup adalah sebuah medan utk menguji tahap ketaqwaan kita terhadap Allah s.w.t. kita dihidupkan di dunia ini atas janji lafaz kalimah syahadah yang bersaksikan tiada Tuhan disembah melainkan Allah, Rasulullah pesuruh-Nya.

utk melengkapi janji itu ada empat perkara lagi; mendirikan solat, menunaikan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan dan menunaikan haji di Mekah bagi yang mampu.

utk menyempurnakan janji2 itu maka adanya; beriman dengan Allah, beriman dengan para malaikat, beriman dengan kitab-kitab suci, beriman dengan para Rasul, beriman dengan Hari Akhirat dan beriman dengan Qada' dan Qadar.

selagi hayat dikandung badan, pesanan utk diri ini - jangan dilupa janji2 itu kerana hayat ini pinjaman jangka pendek tanpa interest dan tidak boleh ditunggakkan bayarannya apabila sakaratul maut menyapa. tidak walau sedetik.

May Allah bless us and protect us from astray. May all the test that given by Him will sucessfully faced by us and may we have the strongest heart to face the enemies of Islam. aminnn.

No comments: