Saturday 17 February 2007

dari kodiang ke jalan rejang...

dari kodiang ke jalan rejang... perjalanan hidup penuh sejuta memori yg ckup colorful =)

asalnya aku dilahirkan di sebuah teratak kayu dikelilingi bendang milik arwah tokwan aku di sebuah kampung di pekan kecil di utara tanahair, kodiang, kedah darul aman... lahir pada tanggal 30 september 1982, aku dibesarkan dgn penuh kasih sayang. cherished by my parent n family's warm luv n cares..

bila dah besar n masuk skolah rendah, tiap2 ujung minggu, cuti skolah, aku slalu abiskan masa di umah arwah tokwan, tempat aku dilahirkan... suasana tenang, nyaman n damai... no place in this world sama dgn kampung tu.. bila time menuai, paling best, isi padi dalam guni, angkut guna beskal tua n antar ke kilang. tak macam skarang. padi terus masuk dalam lori n straight away ke kilang...tiap2 ari sabtu, pegi nat (pekan sehari), yang banyak menyimpan kenangan antara arwah tokwan n aku (miss u so much tokwan.. rest in peace..). di umah tokwan, i learnt da meaning of life.. learn to cook, learnt to work learn to live.. learnt to be independent.. aku dapat total freedom n my parent never stop me from doing anything dat i want (thanx to abah n mak)..

since primary school, aku dah start spent most of my time kat luar. meaning, slalu brenggang dgn parent n family. crazily active dlm sport n become one of the best sportgal at my school.. at dat time my mentor (teacher Rosmawati) was very proud of me... then bila aku masuk secondary school, aku dah tak active sport lg coz pihak skolah tak encourage or even allow gals take part in sports except for sukan antara rumah... very sad dat time but i collect banyak gold medal dalam sukan antara rumah. hero ar time tu. glamer abih! =)

after bjaya dgn flying colors dlm SPM... cheeewah! then i entered universiti teknologi MARA, shah alam. amik masscomm. dari diploma sampai degree. major journalism. angan2 nak jadi reporter n nak keliling dunia... alhamdulillah dah tercapai skit. keliling dunia ja blum. time study dulu, banyak hurdles n dugaan.. tpaksa cari duit sendiri coz duit loan n parent kasi tak cukup. besala.. living in a huge city.. aku jual kain, baju, tudung n penah juga jadik budak fotostat. dat experiences taught me a lot.. aku bersyukur dapat peluang untuk bersusah2 dulu...kompleks PKNS shah alam jadi saksi. tempat aku cari rezeki lebih tiga tahun sepanjang aku study kat uitm. macam2 org aku jupa n macam2 pengajaran aku dapat. i was so lucky coz semua experience tu ilmu hidup... buat pedoman to be a better gal...

then after finished my study (got diploma n degree), jadi stringer (part-time reporter kat RTM n The Star newspaper). penah jugak jadi R&D officer di state investment centre. tapi tak sesuai reja 8-5 plus bos sangat menyakitkan hati. then i quit. looking for other job. kembali jadi freelance writer... (born to be a writer..hihi... )suddenly dream came true dapat offer jadi journalist di agensi berita idaman hati since aku study dulu.. syukur n thanx to Allah for his bless..

now my prior mission now is to make my parent n family live happily.. n satu lagi anugerah bermakna dlm idup aku is... my soulmate... my fiance.. [ luv u D =) ] aku nak semua insan tersayang aku nih hepi to have me in their life.. may Allah alwaz bless me n smoga aku sentiasa berada di right path..my journey has just begin.. di sini, jalan rejang 10, taman setapak jaya, kuala lumpur...

No comments: