Thursday 17 July 2008

Tukar Kerajaan, Negeri Tetap Aman


SEBAGAI rakyat yang berada dalam sebuah negara berbilang kaum, saya bersyukur dengan nikmat keamanan yng diberikan oleh Allah SWT.Siapa pun yang menjadi kerajaan maka mereka tetap bertanggungjawab mengekalkan keharmonian dan keamanan tersebut. Sejak sekian lama rakyat dimomokkan dengan dakyah bahawa jika parti tertentu memerintah, maka negara akan huru hara.Apa yang berlaku ialah bukan setakat tidak tercetus huru hara apabila berlaku pertukaran kerajaan, sebaliknya rakyat terus hidup dalam suasana harmoni dan hormat menghormati antara satu sama lain.


Apa yang kita lihat sekarang nampaknya menjawab khurafat politik yang berlaku sejak sekian lama iaitu hanya parti tertentu saja layak memerintah, parti lain tak layak.Sebenarnya banyak lagi tohmahan lain yang dikumandangkan sebelum ini, nampaknya terjawab satu persatu. Antaranya ialah, jika pihak tertentu memerintah maka ekonomi negeri akan teruk kerana pelabur lari. Apa yang berlaku ialah pelabur berpusu-pusu datang.


Saya menyeru rakyat supaya jadilah orang yang sentiasa berfikir, kerana orang yang bijak adalah orang yang berfikir dan tidak mudah menelan bulat-bulat segala maklumat yang diterima.

-quoted Man Baloi, Jenan. - warta darulaman-



No comments: